-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41947)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16916)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2869)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2210)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1696)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26140 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:28

دين و كتب آسماني و پيروان هر كدام از پيامبران اولوالعزم چيست؟ چرا مسيحيت بيشتر رواج پيدا كرده؟ جايگاه بيت المقدس و اهميت آن براي مسلمانان چيست؟ سرانجام حضرت عيسي چه شد؟



دين همه پيامبران الهي، واحد است. پيامبران اديان مختلف نياورده اند بلكه همه آنها به تسليم در برابر حضرت حق و نداي فطري توحيد دعوت كرده اند »ان الدين عند الله الاسلام«.

بنابراين دين الهي يكي است و تفاوت ميان شرايع (آموزه هاي پيامبران) ناشي از تفاوت شرايط محيط و زمينه اجتماعي است.

پيامبران اولوالعزم عبارتند از حضرت نوح، ابراهيم، موسي، عيسي، حضرت محمد(ص). پيروان راستين پيامبران الهي، مسلمانان هستند اما در طول تاريخ تحريفاتي اساسي در آئين حضرت موسي و حضرت عيسي پديد آمد كه امروزه پيروان اين آئين ها را يهودي و مسيحي مي نامند. بنابراين دين مبين اسلام، هرگز مباني و ريشه هاي الهي و آموزه هاي وحياني يهوديت و مسيحيت راستين را نفي نمي كند بلكه اسلام، خود را متمم و مكمل اين دو آئين و قرآن را تصديق كننده و مهيمن بر تورات و انجيل معرفي مي كند. به عبارت ديگر موضع اسلام نسبت به يهوديت و مسيحيت راستين، موضعي شمول گرايانه است.



برخي از عوامل رواج مسيحيت:

در مقايسه با يهوديت، از آنجا كه اساساً دين يهود، داعيه تبليغ و ازدياد پيروان خود را ندارند بلكه يهود (يهود تحريف شده امروزي) خود را نژاد برتر و خداي خود را خداي برتر مي داند و بهتر است آن را يك جريان نژاد پرست معرفي كرد، بدين جهت اصلاً به سادگي كسي را در زمره خود نمي پذيرند. و اين در برابر مسيحيت كه دائماً در حال دعوت و تبليغ است موجب رشد مسيحيت و توقف يهوديت است.

و اما در مقايسه با اسلام:

همان طور كه در مقدمه سخن گفته شد، رواج گسترش مسيحيت با گستره اي كه امروزه دارد عمدتاً قبل از ظهور اسلام است و علل آن به همان دوران بر مي گردد:

1. مسيحيت تحريف نشده اوليه به خاطر جذابيت آموزه هاي وحياني الهي و حقانيت آن، دلهاي انسانها را كه بر اساس فطرت و خلقت خود، خدا جو و حق گرا هستند به خود جذب كرد. آموزه هاي اصيل و دست نخورده و تحريف نشده حضرت عيسي آنچنان در دل مؤمنان راستين رسوخ كرد كه به هيچ قيمتي و تحت هيچ فشاري حاضر به دست كشيدن از آن نبودند لذا قرآن كريم هم مقاومت سرسختانه مؤمنان اوليه مسيحي را ستوده و ذكر كرده است »قتل اصحاب الاخدود. النار ذات الوقود. اذ هم عليها قعود و هم علي ما يفعلون بالمؤمنين شهود. و ما نقموامنهم الا ان يؤمنوا بالله العزيز الحميد«؛ (بروج / 4 تا 8)

2. دولت ها وقتي ديدند نمي توانند با مؤمنين در بيفتند و اعمال فشار آنها اثر معكوس مي دهد، در پي تحريف و تغيير در آموزه هاي مسيح برآمدند به ويژه امپراطوري عظيم روم، با حمايت از مسيحيت تحريف شده به آن رسميت بخشيد. با توجه به اينكه امپراطوري روم يعني نيمي از جهان، لذا حمايت آن از مسيحيت تحريف شده و رسميت بخشيدن به آن توسط اين امپراطوري، به معناي جهاني شدن مسيحيت تحريف شده مي باشد لذا با حمايت و ترويج و رسميت بخشي امپراطوري روم دين مسيحي به عنوان دين رسمي نيمي از جهان درآمد.

3. از سوي ديگر مسيحيت 600 (ششصد) سال قبل از اسلام ظهور پيدا كرده لذا در طول اين مدت به ويژه با توجه به عوامل فوق گسترش و رواج پيدا كرده است. جايگاه و اهميت بيت المقدس براي مسلمانان:

بيت المقدس از نظر اعتقادي و علايق مذهبي جايگاه والايي دارد:

1- پيامبر بزرگ الهي حضرت عيسي در آنجا حضور يافته و خطابه هايي القا نموده است.

2- مدفن بسياري از پيامبران بزرگ الهي در آن مكان مقدس مي باشد.

3- در چهارده سال ابتداي بعثت پيامبر اكرم(ص)، بيت المقدس قبله گاه نخستين مسلمانان بوده است.

4- در جريان معراج پيامبر اكرم، پيامبر در يك شب از مسجد الحرام ابتدا به مسجدالاقصي (بيت المقدس) و سپس از آنجا به معراج رفته اند. لذا محل معراج پيامبر اكرم(ص) است.

5- قرآن كريم بيت المقدس را مكان مبارك و مقدس معرفي كرده است: »سبحان الذي اسري بعبده ... الي المسجد الاقصي الذي باركنا حوله«؛ (اسراء، آيه 1).

6- به علت اشغال كشور مسلمان فلسطين توسط صهيونيست ها، بيت المقدس رمز و سمبل آزادي و استقلال و مبارزات مردم مسلمان

فلسطين و در نتيجه سمبل پايداري اسلام و مسلمين از منظر مسلمانان جهان گشته است.

سرانجام حضرت عيسي: قرآن كريم در اين مورد ميفرمايد: »اذ قال الله يا عيسي انّي متوفّيك و رافعك اليّ و مطهرّك من الذين كفروا...؛ (به ياد آوريد هنگامي را كه) خدا به عيسي(ع) فرمود »من تو را برميگيرم و به سوي خود بالا ميبرم و تو را از كساني كه كافر شدند پاك ميسازم

و...«، (آيه 55 سوره آل عمران).

معروف در ميان مفسران اسلام، به استناد آيه 157 سوره نساء اين است كه مسيح(ع) هرگز كشته نشد. و از توطئهاي كه يهود با همكاري بعضي از مسيحيان خيانتكار براي او چيده بودند رهايي يافت و خداوند او را به آسمان برد. « و ما قتلوه و ما صلبوه ولكن شبّه لهم...«، (سوره نساء آيه 157)

بنابراين غيبت عيسي(ع) و عروج آن حضرت به آسمان بخاطر جريان توطئه قتل عيسي(ع) توسط يهوديان بود كه خداي سبحان حضرت عيسي(ع) را با عروج دادن به آسمان از دست يهوديان نجات داد. و جريان قتل و به صليب كشيدن حضرت عيسي(ع) نيز از نظر قرآن درست نميباشد چنان كه آيات 55 و 157 سوره آل عمران و سوره نساء صراحتا اين موضوع را متذكر شده است.

براي آگاهي بيشتر ر.ك:

1. تاريخ اديان و مذاهب جهان، مبلّغي آباداني، صص 723727

2. درآمدي بر تاريخ و كلام مسيحيت، محمدرضا زيبايينژاد

3. اديان بزرگ جهان، حسين توفيقي

برخي تصور كردهاند كه واژه »متوفّيك« از ماده وفات به معناي مرگ است، در حالي كه چنين نيست؛ زيرا ماده فوت به معناي از دست رفتن است ولي »تَوفّي« (بر وزن »ترقّي)« از ماده »وفي« به معناي تكميل كردن چيزي است و اين كه عمل به عهد و پيمان را وفا ميگويند، به خاطر تكميل كردن و به انجام رسانيدن آن است و نيز به همين دليل اگر كسي طلب خود را به طور كامل از ديگري بگيرد، در عرب ميگويند »توفّي دينه« (يعني طلب خود را به طور كامل گرفت).

در آيات قرآن نيز تَوَفّي به معناي گرفتن به طور مكرر به كار رفته است؛ مانند »و هُو الّذي يتوفيكم بالليل و يعلم ما جرحتم بالنهار؛ او كسي است كه روح (مكرر) شما را در شب ميگيرد و از آنچه در روز انجام ميدهيد آگاه است«.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.